Stel, je hebt een opdracht om een logo te maken. Het onderwerp: een hart (hert in dialect) in een hert (het dier) verwerken. Wat doe je dan ? Eerst wat surfen op Google Images ? Liefst groot en best in het Engels (deer) zoeken om het toch niet al te evident te maken. Dat is blijkbaar wat deze ontwerper deed. Zoek de (slechts!) 2 verschillen...
Inderdaad, enkel het gewei en het "hart" zijn toegevoegd. De rest is compleet overgenomen en/of gerecycleerd en wat bewerkt. Een kind kan het zien. Tot en met de lichtinval en de schaduw. Op zich is dit nog niet zo erg, maar het resultaat is gewoon lelijk en zelfs als je de (soms flauwe) woordspelingen kent pakt het logo gewoon niet; je blijft kijken naar een mislukt concept en een letterlijk en figuurlijk pijnlijk gewei dat uit een copy & paste hart steekt. Een geplakt hart. Een geplekt hert op een bevlekt hert. Euh, hert? Nee, een hert met het lichaam, ogen, oren en snuit van een ree en twee horens die precies met zuignappen op dat hartvormig badkussen vastzitten! En dan maken ze er nog een fietszadel van, awch! Maar het idee van een hert met een hertenkop lijkt me eigenlijk al een onmogelijke opdracht en was gedoemd om te mislukken. Bij een hart verwacht je namelijk een aorta bovenaan, geen stekelige horens, "bambi-oogjes" noch flapperende oren! Gelukkig zijn er nog andere en betere ontwerpen die blijkbaar toch wat meer echte vormgeving gekost hebben, zoals die van opperschurk Bram Luyts. Lekker retro en mysterieus, ditmaal wél met subtiele, prima uitgewerkte en originele variaties.
Wordt vervolgd...